Gårdagens kurs

Igår, alltså onsdag så red jag för Andreas Hesse. Så jag red fram rätt ordentligt med mycket övergångar galopp-skritt och red även några diagonalslutor i galopp. Och efter det var det min tur.
Bland det första han sa var att jag hade ''fel'' bett. Jag har alltså ett tredelat Bomber-bett med fasta ringar. Det är utprovat av veterinären Anna Semrén som har otroligt mycket utbildning och erfarenhet. Bomber-betten är tandsmidda och förjävligt dyra. Men helt värdelösa?? Orkar inte gå in på mer detaljer, om någon vill veta mer, så FRÅGA. Men mitt i allt så blev mitt bett utbytt till ett 2delat med lösa ringar..
*
Observera att det finns 71 miljarder olika skolor om bett och huruvida de inverkar osv, men jag tycker att det är viktigast att både häst o ryttare kan arbeta med det varesig det är ett Bomber-bett som kostar över 1000 spänn eller om det är ett 22delat bett som man har hittat ur en arkeologisk urgrävning. Och jag tycker att alla ska få säga vad de tycker om olika saker och ting, men jag blev faktiskt lite grinig.
*
Det som jag ville träna på var byten, och Ilion tjurade ihop och stegrade, bockade och höll på ett tag. Han frustade dock efter varje bockning vilket var ett gott tecken på att höll på att ge sig. Andreas tyckte också att jag var alldeles för snäll i handen osv. Och ju mer Ilion tjurade, desto mer samlade jag ihop honom, så det blev väldigt många galopp-halt-galopp-halt. Har aldrig samlat honom så mycket eftersom jag inte trott att han har varit redo muskulärt, men tydligen.
Han tyckte också att jag måste vara mer bestämd med honom (jag=kommendoran själv) eftersom jag var så späd (??) och Ilion så stor. Men han sa många vettiga saker och gav mig verktyg att få bukt på Iliongubben.
Så jag är både nöjd och inte, mest nöjd. Anledningen till att jag inte är helt nöjd var att Ilion började tjollra med mig, men sånt får han ta. Han ska göra som jag säger och inte lattja på som om jag inte satt där uppe och försökte säga åt honom att göra saker.
*
Tack till min kära mamma som följde mig som hästskötare o fotograf i mörkret ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0